פיגוע הטנק / מאת אלי בוהדנה ויואב לימור / מעריב 15.2.2002

שלושה הרוגים ופצוע אחד באורח קל עד בינוני, אתמול מפיצוץ של מטען במשקל של יותר מ 100 ק"ג שהופעל כנגד טנק במסוך לצומת נצרים. בצה"ל הביעו אתמול דאגה רבה מהפיגוע, משום שהמטען הצליח לרסק כמעט לחלוטין טנק מסוג "מרכבה סימן 3", הנחשב לאחד הטנקים המקדמים והממוגנים בעולם. בצה"ל אמרו אתמול, כי הארוע שוב מלמד על הלבנוניזציה המואצת של השטחים- השיטה בה בוצע אתמול מזכירה מאוד פיגועים דומים שביצע החיזבאללה בדרום לבנון.

הפיגוע הקשה בוצע אתמול בערב, לאחר תרגיל הסחה שביצעו המחבלים. סמוך לשעה שמונה עברה בצומת נצרים שיירה צבאית, שליוותה אוטובוס ממוגן שעשה את דרכו ממחסום קרני להתנחלות נצרים, ובו אזרחים ישראלים.

על יד צומת נצרים נפתחה אש על האוטובוס, ובהמשך הופעל מטען לעבר כלי הרכב הצבאיים. בפיגוע המשולב לא נפגע איש, וחיילי צה"ל השיבו באש לעבר מקומות הירי. במקביל, המשיך האוטובוס בנסיעה מהירה ומאובטחת, עד שהגיע לנצרים. " יצאנו מנצרים. כשהגענו לעוקף של נצרים, הופעל עלינו מטען. לחצתי על דוושת הגז והמשכתי בנסיעה מהירה ", סיפר אתמול נהג האוטובוס, איציק פלד.

על פי הנוהל, הוזנק במהירות טנק לאזור הפיגוע, על מנת לחפות על הסריקות של צה"ל במקום, שמטרתן לוודא, כי בשטח לא מסתתרים מחבלים או מטענים נוספים. הטנק, מסוג "מרכבה סימן 3" המשתייך לגדוד מחטיבת ברק, הנמצא עתה בתעסוקה מבצעית באזור, הגיע הגיע לאזור הפיגוע כעבור זמן קצר, אולם כ- 500 מטר ממזרח לצומת נצרים הופעל לעברו מטען חבלה גדול. מעוצמת הפיצוץ נגרם נזק עצום לטנק. הצריח ניתק מהטנק, והועף ממקומו למרחק של כמה מטרים והתהפך. גם התובה ניזוקה קשה וכמעט שלא נותר ממנה דבר. קצין בגזרה העריך אמש, כי המטען היה במשקל של למעלה מ 150 ק"ג. "רק מטען בכזו עוצמה היה יכול להעיף את הצריח מהמקום ולגרום נזק כה רב", אמר.

בגלל הפגיעה הקשה בטנק, נמשכה מלאכת החילוץ של אנשי הצוות זמן רב, ועל כן התעורר גל של שמועות על מצבם. נטען, כי אחד מאנשי הצוות נעדר וכי הפגיעה עצמה נגרמה מירי של טיל לאו. גם על מספר הנפגעים נמסרו נתונים סותרים. בתחקירים ראשוניים שערכו מפקדי הכוחות בשטח, התבררו הדיווחים הללו כלא מדויקיים. בשעות הערב המאוחרות והלילה ערך צה"ל סריקות נרחבות באזור הפיגוע בנסיון להתחקות אחר עקבות מניחי המטען. כל הלילה ניסה צה"ל לחלץ את הטנק בעזרת כלים כבדים. ההנחה היא שארגון החמאס הוא שאחראי על הפיגוע הקשה הדורש מיומנות רבה בהכנת מטען כה גדול ובהפעלתו. גורם בכיר העריך אמש, כי להכנת המטען אחראי עדנאן אלרול, "המהנדס" הבכיר של החמאס, מי שניצל בשנה שעברה מנסיון חיסול ישראלי. בצה"ל הובעה אמש דאגה רבה בעקבות הפיגוע הקטלני וזאת בעיקר עקב הפגיעה חסרת התקדים בטנק המרכבה מהדגם המתקדם ביותר  "לא חשבנו שפגיעה כזו בכלל אפשרית" אמר אמש בכיר בגזרה. "היינו בטוחים שהטנקים שלנו, בוודאי שהמרכבות, חסינות בפני סוג כזה של פגיעה מול מטענים, ושהסכנה העיקרית להם היא טילים". בכיר אחר הוסיף כי "מפחיד אפילו לחשוב מה היה קורה אילו המטען היה מופעל לעבר אוטובוס אזרחי", לדבריו, "הארוע כולו מחייב הפקת לקחים מהירה בכל הקשור להפעלת כלים משוריינים בשטחים".

ארגון המתקרא "גדודי סלאח א-דין", הזרוע הצבאית של הוועדות העממיות של האינתיפאדה, הודיע ביום חמישי בלילה כי הוא אחראי על הפיגוע. "גדודי סלאח א-דין" פועלים במשותף עם אנשי פתח וחמאס.

בהכנת הידיעה השתתפו: איתן רבין ואורי בינדר.

חזרה